Sarbatorile anului

  Organizarea sarbatorilor este facuta dupa vechi traditii populare si culturale. Acestea sunt prelucrate de...

Ritmul in gradinita

Ritmul – element de structurare a timpului Viata este un complex de ritmuri şi omul trăieşte simultan în aceste ritmuri. Ritmul (ciclul) îl...

Scoala parintilor

  R.Steiner "Educatorul este grădinarul care trebuie sa ajute floarea să crească. Nu să-i schimbe specia, nu să-i...

Informatii inscriere

Toti copiii care doresc sa vina la ARICI POGONICI trebuie sa treaca prin procesul de inscriere. Pasii pentru inscriere la gradinita sunt...

Despre pedagogia Waldorf

Pedagogia Waldorf a fost creată la începutul secolului XX de către Rudolf Steiner. Ea se bazează pe antropologia dezvoltată de Steiner în cursurile de introducere ţinute în toamna anului 1919, înainte de începerea primelor clase, în Stuttgart, Germania. În lume, acest sistem educativ are astăzi  o răspândire largă. La nivel mondial există mai multe formuri de cercetare în pedagogie și de formare continuă care asigură buna funcționare a sistemului alternativ Waldorf, protejând copy-rightul.

La nivel mondial există peste 1000 de școli Waldorf în 60 de țări, iar în România curriculum Waldorf este recunoscut și aprobat de Ministerul Educaţiei încă din 1990 până la nivelul de liceu inclusiv, în orașe precum: București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Brașov, Târgu-Mureș, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc.

 

Despre gradinita Waldorf

Grădinița Waldorf reprezintă — la nivel preșcolar - una din alternativele educaționale din sistemul românesc de învățământ. Ca urmare a dezvoltării diferitelor alternative în învățământul românesc (Waldorf, Montessori, Freinet, Planul Jena, Step by Step etc.) a fost elaborat Regulamentul de organizare și funcționare a învățământului de stat și particular din România, Nr. 4517/13.09.2000.

Educația promovată aici se desfășoară prin aplicarea pedagogiei întemeiate de Rudolf Steiner și care își orientează demersul după evoluția copilului - fizică, sufletească și spirituală. Educația preșcolară Waldorf se distinge de cea clasică prin următoarele elemente specifice:

ü  programul zilnic specific al grupelor;

ü  combinarea diferită a obiectivelor în activități;

ü  predarea în epoci (predare modulară, în etape de 2-4 săptămâni);

ü  viziunea antropologică asupra copilului;

ü  abordarea diferențiată a posibilităților de inițiativă ale copilului;

ü  conceptul ecologic asupra calității și proprietății materialelor didactice folosite;

ü  conducerea colegială a instituției.

Pedagogia Waldorf cultivă creativitatea în profesia pedagogică, dar și asumarea în egală măsură de către pedagogi și părinți a responsabilității de a-i educa pe copii. Așadar se pune un accent deosebit pe formarea și dezvoltarea comunității educaționale formate din copii, educatori și părinți.

 În pedagogia Waldorf ritmul este foarte important, este cel care le dă copiilor sentimentul de siguranță și le transformă în obișnuință unele acțiuni. Copiii răspund puternic la ritm și se simt integrați într-un firesc al vieții. Ritmul antrenează întreaga fiinta a copilului, nu doar componenta sa intelectuală.

În alcătuirea programului zilnic este respectat ritmul specific al respirației, care presupune o inspirație și o expirație, adică alternanța dintre concentrare și relaxare. 

Alternarea activităților desfășurate cu întreaga grupa de copii, cu activități desfășurate cu grupe mici și individual se prezinta astfel:

ü  Ziua începe cu jocul liber unde copiii aleg activitatea pe care doresc sa o desfășoare, de ex.: în timp ce educatoarea pregătește gustarea, unii copii pot sa o ajute, alții construiesc și/sau desenează (expirație).

ü  După strângerea jucăriilor, când fiecare lucru își afla locul în spațiul sau din clasa și este din nou ordine, urmează jocul ritmic, care se desfășoară cu întreaga grupa (inspirație, concentrare).

ü  Spălatul pe mâini este un scurt moment de relaxare (expirație).

ü  Servirea mesei ii aduna pe copii și totul se desfășoară într-o atmosfera de mulțumire și respect pentru mâncare. Repetarea zilnica a ritualului servirii mesei creează copiilor un climat socio-afectiv familial, ceea ce duce la un comportament corect legal de cultura mesei.

ü  Strângerea și aranjarea veselei se face împreună cu copiii, după care toți ies la jocul în curte. Acesta este un moment de destindere, relaxare, expirație.

ü  Se revine în sala de grupa pentru ascultarea basmului, prilej de concentrare - inspirație. Un basm se repeta. zilnic în timpul epocii (2-3 săptămâni). Ritmul zilei este organizat diferit în funcție de tipul grădiniței (cu program normal sau prelungit).

 

Grădinița Waldorf este astfel aranjată încât să creeze o atmosferă care, pe de o parte, lasă libertate de manifestare copilului, iar pe de altă parte acționează armonios asupra lui prin formă și culoare.

Spațiul este organizat simplu, practic și estetic, astfel că stimulează interesul copiilor pentru joc. Arhitectura adecvată: arcade, bolți, obiectele simple dar sugestive, mobilierul, culorile pastelate oferă copilului un înveliș protector evitându-se astfel o stimulare (vizuală) supradimensionată. Sala de grupă este amenajată sugestiv, ca și gospodăria unei familii, unde muncile zilnice casnice (gătit, spălat, călcat, copt etc.) se desfășoară în prezența copiilor. Aceste activități se desfășoară într-un spațiu special dotat cu: mașină de gătit, mobilier specific, vesela necesară etc. În dotarea grădiniței intră de asemenea un mare număr de obiecte din materiale naturale, ce se folosesc nemijlocit la activitățile individuale sau în grup, și care sunt dispuse pe centre de interes în cadrul încăperii.

 

Surse de informare

PENTRU A ȘTII MAI MULTE DESPRE PEDAGOGIA WALDORF TE INVITĂM SĂ ACCESEZI ȘI URMĂTOARELE SITE-URI DE SPECIALITATE.

Back to Top